Τρίτη, 14 Δεκεμβρίου 2010

Μελωδίες κατά του µίσους στον Αγιο Παντελεήµονα

Μελωδίες κατά του µίσους στον Αγιο Παντελεήµονα
Μήνυµα ανεκτικότητας και συνύπαρξης
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Λία Νεσφυγέ Πέτρος Στεφανής
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ" της Δευτέρας 13 Δεκεμβρίου 2010

«Είµαστε σε αυτή την εκδήλωση γιατί εµείς, οι κάτοικοι του Αγίου Παντελεήµονα, πρέπει πρώτοι να στείλουµε το µήνυµα της ανεκτικότητας.
∆εν µπορούν τα προβλήµατα να λυθούν µε µίσος και βία. Η βία φέρνει βία».
Ο Χρήστος Ρουµπάνης κατοικεί εδώ και δεκαετίες στον Αγιο Παντελεήµονα. Είναιγέννηµα θρέµµα της αθηναϊκής γειτονιάς που τον τελευταίο καιρό έχει γίνει συνώνυµο του γκέτο. Ως µέλος κίνησης κατοίκων του Αγ. Παντελεήµονα Αχαρνών έχει αντιµετωπίσει πολλές φορές απόψεις µίσους και ακρότητες, εκείνος όµως προτιµά να τις προσπερνά. Χθες το απόγευµα ήταν ανάµεσα στους εκατοντάδες πολίτες που ανταποκρίθηκαν θετικά στην πρόσκληση της Αρχιεπισκοπής Αθηνών και του Μεγάρου Μουσικής και πήγε στον ναό για να παρακολουθήσει την εκδήλωση «αλληλεγγύης, ανεκτικότητας και κοινωνικής σύγκλισης», όπως τη χαρακτήρισε στη σύντοµη οµιλία του ο πρόεδρος του Μεγάρου Ιωάννης Μάνος.

Παρουσία τουΠροέδρου της ∆ηµοκρατίας Κάρολου Παπούλια, του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυµου, µελών της κυβέρνησης και πλήθους κόσµου, η εκδήλωση άρχισε λίγα λεπτά µετά τις έξι το απόγευµα.

Ο χώρος είχε διαµορφωθεί κατάλληλα προκειµένου να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της εκδήλωσης και των µουσικών, ενώ ο κόσµος είχε αρχίσει να συρρέει από τις τέσσερις προκειµένου να εξασφαλίσει θέση. Οικογένειες ολόκληρες, Ελληνες και ορθόδοξοι µετανάστες από όλες τις γειτονιές της Αθήνας επέλεξαν να µετέχουν στην εκδήλωση και να «συνυπογράψουν» το µήνυµα που θέλησαν να στείλουν οι διοργανωτές.

Ελάχιστα λεπτά πριν από τις έξι στον ιερό ναό του Αγ. Παντελεήµονα έφθασε ο Πρόεδρος της ∆ηµοκρατίας Κάρολος Παπούλιας, που πήρε τη θέση του πλάι στον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυµο. Οι πόρτες του ναού έκλεισαν και φυσικά δεν έλειψαν οι διαµαρτυρίες ανθρώπων που δεν είχαν καταφέρει να µπουν για να παρακολουθήσουν την εκδήλωση. Ανάµεσά τους βρίσκονταν άνθρωποι που κρατούσαν πτυσσόµενα σκαµνάκια, ελπίζοντας ότι θα εξασφάλιζαν την είσοδο στον ναό ακόµη κι αν δεν θα είχαν κάθισµα.

Η εκδήλωση άρχισε µε σύντοµες οµιλίες από τον Αρχιεπίσκοπο και τον Ιωάννη Μάνο, οι οποίοι επισήµαναν ότι πρόκειται για µια κίνηση πολιτισµού που µπορεί να γεφυρώσει διαφορές και να δείξει τον δρόµο για την ειρηνική συνύπαρξη.

Αλλωστε, επισήµανε ο κ. Μάνος, «ο πολιτισµός και η µουσική ενώνουν».

Την ώρα που άρχιζε η εκδήλωση, τα αστυνοµικά µέτρα γύρω από την εκκλησία πύκνωναν. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο φόβος αντιδράσεων από ακραία στοιχεία ανάγκασε την Αστυνοµία να παρατάξει άνδρες των ΜΑΤ στις εισόδους. Στα σκαλιά της εκκλησίας και στην πλατεία παρέµειναν συγκεντρωµένοι αρκετοί κάτοικοι της γειτονιάς που δεν κατάφεραν να εξασφαλίσουν θέση προκειµένου να παρακολουθήσουν την εκδήλωση από τα µεγάφωνα.

Η πρώτη παραφωνία εκδηλώθηκε λίγο πριν από τις 18.30 όταν µια µικρή οµάδα ακροδεξιών που είχαν συγκεντρωθεί σε ένα στενάκι κοντά στην οδό Αλκιβιάδου άρχισε να φωνάζει εθνικιστικά συνθήµατα. Λίγη ώρα αργότερα, µετακινήθηκαν στην πλατεία µπροστά στον ναό και µε ορισµένους κατοίκους συνέχισαν τις προκλήσεις φωνάζοντας συνθήµατα.

Ενταση προκλήθηκε λίγο πριν από τη λήξη της εκδήλωσης όταν ακροδεξιοί και φανατικοί χριστιανοί κινήθηκαν ξανά προς την Αλκιβιάδου, όπου ήταν σταθµευµένα τα αυτοκίνητα των επισήµων.

Περίµεναν εκεί για να φωνάξουν συνθήµατα την ώρα που εκείνοι θα πλησίαζαν. Τότε, οι αστυνοµικές δυνάµεις παρατάχθηκαν στην πλατεία του Αγ. Παντελεήµονα και στα στενά κοντά στην οδό Αλκιβιάδου. ∆ύο διµοιρίες των ΜΑΤ απώθησαν µε τις ασπίδες τους συγκεντρωµένους που βρίσκονταν κοντά στα αυτοκίνητα, δηµιουργώντας ασφαλή δίοδο.

Τα συνθήµατα πύκνωσαν όταν οι συγκεντρωµένοι κατάλαβαν ότι η εκδήλωση είχε ολοκληρωθεί και θα άρχιζε η αποχώρηση των επισήµων και των πολιτών.

Ωστόσο, η ένταση δεν κράτησε πολύ και λίγη ώρα µετά τη λήξη αποχώρησαν και οι ακραίοι.


ΟΙ ΠΑΡΑΦΩΝΙΕΣ
Ακροδεξιοί και φανατικοί χριστιανοί φώναζαν κατά διαστήµατα εθνικιστικά συνθήµατα έξω από τον ναό


Ψαλµωδίες, Καµεράτα και Γιώργος Νταλάρας

ΤΗ ΣΥΝΑΥΛΙΑ άνοιξαν οι ντόπιοι: η τετράφωνη χορωδία του Αγίου Παντελεήµονα.

Στη συνέχεια η Καµεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής υπό τον Αλέξανδρο Μυράτ ερµήνευσε το έργο του Μιχάλη Αδάµη «Εν χορδαίς» και το «Κοντσέρτο Γκρόσο των Χριστουγέννων» του Αρκάντζελο Κορέλι.

Η σκυτάλη στους Μαΐστορες της Ψαλτικής Τέχνης – χοράρχης ο Αχιλλέας Χαλδαιάκης – µε επίκαιρους ύµνους των Χριστουγέννων υπό τον γενικό τίτλο «Χριστός εν πόλει Βηθλεέµ βρεφουργείται»: «Μεθ’ ηµών ο Θεός» ήχος πλ. β’ µέλος Πέτρου Πελοποννησίου, ∆οξαστικόν των Χριστουγέννων «Σήµερον γεννάται εκ Παρθένου» ήχος πλ. β’ µέλος Πέτρου Πελοποννησίου, στίχος (Ευλογήσατε τον Κύριον – Εµµανουήλ παιδίον) από τον Λατρινό πολυέλεο, µέλος Ιωάννου µαΐστορος του Κουκουζέλη, ήχος α’, Καταβασίες προεόρτιες των Χριστουγέννων «Χριστός εν πόλει» ήχος α’, µέλος Πέτρου Μπερεκέτη, Ο τελευταίος (Κ∆’) οίκος του «Κοντακίου της Χριστού Γεννήσεως» Ρωµανού του Μελωδού και το εφύµνιο σε ήχο πλ. α’ πεντάφωνο µέλος Γρηγορίου Στάθη και κράτηµα Παναγιώτη πρωτοψάλτη του Χαλάτζογλου ήχος πλ. α’ πεντάφωνος.

Η συναυλία κορυφώθηκε και έκλεισε µε τον Γιώργο Νταλάρα: το ∆οξαστικό από τη «Missa Criola» µε τη Χορωδία της ∆ΕΗ σε µουσική διδασκαλία Κωστή Κωνσταντάρα και φινάλε µε «Της αγάπης αίµατα» από το «Αξιον εστί» των Μίκη Θεοδωράκη - Οδυσσέα Ελύτη µε τη συνοδεία της Καµεράτας υπό τον Αλέξανδρο Μυράτ και µε τη συµµετοχή επίσης της Χορωδίας της ∆ΕΗ σε µουσική διδασκαλία Κωστή Κωνσταντάρα.



ΕΙΠΑΝ

ΣΟΦΟΚΛΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑ∆ΗΣ
Ο… εντός ναού
«Πραγµατικά άξιζε αυτή η πολύ όµορφη εκδήλωση! Κι ας ακουγόντουσαν από έξω τα συνθήµατα των συγκεντρωµένων. Φαντάζοµαι πως αναπτερώθηκε λιγάκι και το ηθικό των κατοίκων της περιοχής µ’ αυτές τις διαφορετικές µελωδίες...», λέει ο Σοφοκλής Γεωργιάδης, που από τον Βύρωνα βρέθηκε στον Αγιο Παντελεήµονα, όπου παρακολούθησε όρθιος εντός του κατάµεστου ναού ολόκληρη τη συναυλία. «Καλές είναι, βέβαια, αυτές οι αποψινές εικόνες και η παρουσία των επισήµων, αλλά σε καµία περίπτωση δεν λύνουν από µόνες τους αυτό το έντονο πρόβληµα υποβάθµισης της περιοχής. Ο Αγιος Παντελεήµονας έγινε σηµείο αντιπαράθεσης όλης της Αττικής, θα έλεγα και τα “σύνορα” της Ελλάδας. Σήµερα δεν τολµάς να περάσεις από δω. Γνωστοί µου έχουν πουλήσει τα διαµερίσµατά τους κι έφυγαν, απ’ τον φόβο τους…», υποστηρίζει. «Μόνο µε πραγµατική αλλαγή πολιτικής βούλησης _δυναµική παρέµβαση από την Πολιτεία και τον ∆ήµο Αθηναίων _ ίσως βρεθεί κάποια λύση σ’ αυτό το σηµερινό χάλι. Θεωρώ πως ευθύνονται και οι δυο: άφησαν τόσους µετανάστες να φτάσουν ώς εδώ κι αυτοί τριγυρίζουν τώρα πεινασµένοι κι εξαθλιωµένοι, µε αποτέλεσµα και οι κάτοικοι να έρχονται σε συχνές προστριβές µαζί τους… Τέτοιες πρωτοβουλίες µπορεί να αποτελέσουν µια καλή αρχή», λέει.

ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ
Η… εκτός ναού
∆εν κατάφερε έγκαιρα να πάρει θέση εντός του ναού η Ελένη Καραγιαννοπούλου, που αρκέστηκε στη µεγαφωνική εγκατάσταση για να ακούσει χθες το απόγευµα την εκδήλωση. Κάτοικος Αγίου Παντελεήµονα για πέντε δεκαετίες στο παρελθόν, υποχρεώθηκε να φύγει, όπως λέει, το 2000 από την περιοχή, «όταν αυτή άρχισε να µετατρέπεται σε γκέτο». «Με λυπεί ιδιαίτερα αυτή η σηµερινή όψη της παλιάς γειτονιάς µου, το πρόβληµά της πλέον έχει γίνει χρόνιο. Ας έρθουν και οι επίσηµοι που παρακολούθησαν την αποψινή συναυλία να µείνουν λίγες ώρες εδώ, µήπως και καταλάβουν κάτι απ’ αυτές τις συνθήκες αίσχους…», λέει στα «ΝΕΑ». «∆εν τα βάζω µε τους ξένους. Εγκλωβίστηκαν εδώ, δεν φταίνε ώστε να προπηλακίζονται. Ούτε, βέβαια, και οι κάτοικοι είναι υποχρεωµένοι να ζουν σε τέτοια δυσωδία, σε µια γωνιά της Αθήνας εγκαταλελειµµένη από κρατική µέριµνα, παντελώς υποβαθµισµένη…», τονίζει.

1 σχόλιο:

  1. Αν και Πανουσικός, πήγα μια βόλτα στην νταλαρο-συναυλία (ποιος θα το'λεγε) στον άγιο Παντελεήμονα και από ότι είδα, νομίζω πως δεν πρόκειται για "κατοίκους", αλλά κυρίως για οργανωμένους φασίστες. Οι πιο πολλοί κάτοικοι, που ζούνε μες στα σκατά του κέντρου, μέσα στην φτώχεια (όπως και σε άλλες περιοχές), δεν κυνηγάνε με ρόπαλα τους εξαθλιωμένους μετανάστες και πρόσφυγες. Φοβούνται την εγκληματικότητα, φοβούνται και τους μπράβους της χρυσής αυγής. Εκ των οποίων κάποιοι είναι πράγματι αλβανοί (!) - για να καταλάβετε πως οι τύποι δεν έχουν καμία ιδεολογία (ούτε καν ναζιστική) μα μόνο μίσος και πάντα για τους αδύνατους.(Αν σε αυτή την περιοχή τα βάζαν και με τους αλβανούς, απλά θα τρώγανε το ξύλο της χρονιάς τους)

    ΑπάντησηΔιαγραφή